И 3 идеи за налагане на цифрова диета
Бориш ли се с изкушението да дадеш на мъничето си телефона и да свършиш нещо на тишина и спокойствие за половин-един час? Често ли водиш битки с тийнейджъра на тема „Не може непрекъснато да стоиш забил нос в телефона/ таблета/ компютъра“?
Разбирам те, ако отговориш с „да“ и на двата въпроса. Знам, че се притесняваш за детето си, знам, че се бориш с умората. Запознай се с влиянието на устройствата върху мозъка. Предлагам ти и няколко простички начина за налагане на цифрова диета, прочети и тях. След това ще ти е по-лесно да започнеш да решаваш проблема „детето и електронните устройства“.
Как последните две поколения приемат електронните устройства?
Z поколението, това са родените в периода 1994-2010. Те са любопитни, съобразителни, имат спомени от живот с малко по-малко електронни устройства. Все пак, през по-голямата част от съзнателния им живот те са използвали мобилен телефон, таблет, компютър.
Какви са проблемите им? Учат по-трудно, мотивацията им изчезва по-бързо, бързо губят интерес. Трудно им е да създават дългосрочни отношения. Очакват добър резултат от действията си веднага. Трудностите ги обезкуражават, надяват се на мигновена помощ и съответно, на добър резултат веднага след като я получат.
Както се досещате, няма как да постигнеш успех без постоянство – нито в отношенията си с хората, нито в работата, ученето, в каквото и да било друго. Емоционалната незрялост прави част от Z поколението агресивно и инфантилно.
Алфа поколението, това са родените след 2010 г. Те са изложени на въздействието на електронните устройства от раждането си и боравят с тях от ранна възраст.
Какви са проблемите им? Неспособност за концентрация, неспособност за справяне с елементарни проблеми, недостатъчно развита способност за мислене, липса на социални умения и проблеми с живото общуване.
Как действат електронните устройства на мозъка?
Човешкият мозък се оформя и развива до 20-25 годишна възраст. Формирането му зависи от възпитанието, средата, в която расте детето. От ключово значение са броят и вида дразнители, които му въздействат.
Когато две-тригодишно дете използва телефон, то свиква да получава силни дразнители, през кратки интервали от време, без да ги търси само. Всичко пее, мига, шарено е, говори, сменя се само или с едно движение на пръста. Детето няма никакъв стимул да се движи, да опитва нови неща, да опознава света.
Специалистите казват, че за развитието на детския мозък е важно да се развива фината моторика. Способността да мислим се ражда на върха на пръстите ни. Важна е чувствителността.
Физическият контакт с родител, рисуването, рязането, лепенето, низането на мъниста, играта сред природата – това са нещата, които развиват фината моторика, позволяват на детето да докосне и опознае, буквално, различни материи, материали, текстури. Не виртуалните, а живите дейности активират нервните клетки, учат го на концентрация, внимание, ловкост, социално взаимодействие, връзка между причина и следствие.
Дете, което получава устройство, не плаче, спокойно е и е много лесно за гледане. Но то не развива своя потенциал и расте с основни липси. Учените вече имат термин за това състояние – „цифрово слабоумие“. Мозъкът е така устроен, че ако не го използваме, не работи. Като мускулите – ако не ги тренираш, отслабват.
Как да наложиш цифрова диета на детето си, така че да я спазва и да се чувства добре?
- Дай личен пример. Независимо на каква възраст е детето ти, няма как да искаш от него нещо, което самата ти не правиш. Не посягай към телефона във всяка свободна минута, отделяй време за разговори и игра с хлапето, не сядай с устройство на масата за хранене, не посягай първо към него сутрин, щом отвориш очи.
- Четете книги заедно. Тази препоръка е приложима за деца на всякаква възраст. Ако четеш на детето си от бебе, то ще свикне да прекарва времето си с книги и да се забавлява, слушайки (а по-късно и фантазирайки) истории. Ако имаш тийнейджър у дома, дай му книги-предизвикателства и предложи да ги четете и обсъждате заедно. Без вето на теми и въпроси. Аудио-визуалното съдържание е по-агресивно и е създадено да задържа вниманието ни колкото се може по-дълго. При книгата процесът е 60% получаване на информация, 40% обмисляне. Активира се въображението, научват се нови неща, подобрява се концентрацията.
- Разкажи на детето какво се случва с мозъка му, когато използва електронни устройства непрекъснато. Ако хлапето е по-малко, можеш да вмъкнеш тази информация в някоя приказка. Ако е над 10 годишно, отдели повече внимание на темата, обясни по-подробно. Направи го през игра, през шега, покани детето на сладкарница и обсъдете темата. Децата искат да са умни, да могат, да знаят. Сподели защо устройството им пречи.
Колко време дневно е добре детето да ползва електронни устройства?
Според Международната здравна организация:
- децата до пубертета трябва да имат до 15 минути екранно време на ден;
- деца до 16-17 годишна възраст – час и половина.
Не оставяй най-малките деца да гледат филмчета сами. Отдели 15 минути и гледай заедно с тях. Обяснявай какво се случва на екрана, задавай въпроси, после обсъдете това, което сте гледали.
Как да се бориш с детето тийнейджър? Приложи трите идеи за ограничаване употребата на електронни устройства. Пусни контрола – не викай, не настоявай, не обвинявай. Предлагай алтернатива. Моя клиентка се обърна към мен за помощ – не можеше да се справи именно с този проблем. След като поговорихме, тя купила на сина си красив календар-бележник, в който той може да си записва и му предложила да го използва, за да планира времето си. И да, това малко действие било първата стъпка към промяната.
Ако искаш да разбереш какво включва цифровата диета, какви експерименти за влиянието на е-устройствата върху мозъка и справянето със задачи провеждат със студентите в Норвегия и как можеш да научиш детето си да мисли, отдели 18 минути и изгледай целия епизод Децата и зависимостите от устройства.
Ако ти е важно да помогнеш на твоя тийнейджър да развие пълния си потенциал и да стане отговорен, решителен възрастен, който преследва мечтите и реализира целите си, виж програмата и поръчай онлайн курса „Как да живея градивно с тийнейджър“.
=О
Следващото издание на онлайн курса „Как да живея градивно с тийнейджър“ ще започне на 10.01.2022 г. Започни подобаващо новата година и бъди осъзнат родител. С негова помощ ще се научиш как да възпиташ отговорен, любопитен, целеустремен възрастен.
ПРОЧЕТИ ОЩЕ:
⇒ ЗАЩО ДЕЦАТА ЛЪЖАТ И КАК ДА РЕАГИРАМЕ КАТО РОДИТЕЛИ ⇐